خانه » مطالب درسی » زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال مناسب صفحه 83 نگارش هفتم

زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال مناسب صفحه 83 نگارش هفتم

زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال مناسب صفحه 83 نگارش هفتم
4.3/5 - (47 امتیاز)

در این مطلب از سایت برای شما همراهان عزیز درس کده زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال مناسب صفحه 83 نگارش هفتم را تهیه و منتشر کرده ایم

 

زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال های مناسب بنویسید , جواب صفحه 83 کتاب نگارش پایه هفتم , گام به گام صفحه 83 نگارش پایه هفتم

خب طبیعتا ما نمیتونیم برای تک تک شهرا این مطلب رو بنویسیم ولی سعی کردم شهر های مرکز استان هارو بنویسم تا شما بتونید از روش برای نوشتن زندگی نامه بزرگان شهر خودتون الگو بگیرید

شما میتونید به ما تو ی کامل کردن این مطلب کمک کنید  فقط کافیه برای شهر خودتون رو بنویسید و از قسمت نظرات برامون ارسالش کنید تا به اسم خودتون تو سایت منتشرش کنیم

اگه اسم شهرتونم تو کامنت ها بنویسید کمتر از یک ساعت توسط نویسنده های سایت اضافه میشه

 

زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان را با طرح سوال های مناسب بنویسد تهران کرج اصفهان شیراز مشهد خوزستان اهواز یزد گیلان کرمان تبریز …..

 

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( تهران ) با طرح سوال های مناسب :

 

مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولک متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و دبیرستان البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ ‏التحصیل شد و یک‏سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت.
او از ۱۵ سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت ‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می‏‌کرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود.

 

شهید چمران که در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود، در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات‏ علمی در جمع معروف‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه آمریکا (برکلی) با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

وی پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ و سرکوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام‏ خمینی (ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت‏ ساز می‌زند و به همراه بعضی از دوستان مؤمن و هم‏فکر، رهسپار مصر می‏‌شود. شهید چمران مدت دو سال، در زمان عبدالناصر، سخت‌‏ترین دوره‏‌های چریکی و جنگ‏های پارتیزانی را می‌‏آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته می‏‌شود و فوراً مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی به عهده او گذارده می‏‌شود.

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، او به ایران بازگشت و در دولت بازرگان، مدتی وزارت دفاع را برعهده داشت. او به عنوان یکی از اعضای نهضت آزادی، در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

در جریان جنگ ایران و عراق، وی یکی از فرماندهان ایران بود. چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. شهید مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه – سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴۹ سالگی به شهادت رسید.

پرسش‌ها:
شهید چمران در چه سالی و در چه شهری متولد شد؟
تحصیلات دانشگاهی شهید چمران چه بود؟
شهید چمران پس از بازگشت به ایران به چه مقامی دست یافت؟
تاریخ و محل شهادت شهید چمران چیست؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( اصفهان ) با طرح سوال های مناسب :

 

محمد باقر، فرزند محمد تقى، فرزند مقصود على مجلسى، معروف به «علامه مجلسى» و «مجلسى ثانى» در سال ۱۰۳۷‌قمری در شهر اصفهان ديده به جهان گشود.
خاندان علامه مجلسى از جمله پر افتخارترين خاندان‌هاى شيعه در قرن‌های اخير است. در اين خانواده نزديک به يک‌صد عالم وارسته و بزرگوار ديده مى‌‏شود. جد بزرگ علامه، عالم بزرگوار، حافظ ابو نعيم اصفهانى صاحب كتاب‌هايى مانند‏ «تاريخ اصفهان» و «حلية الأولياء» است.
پدر علامه، محمد تقى مجلسى، معروف به «مجلسى اول»(۱۰۰۳- ۱۰۷۰ ق) صاحب كرامات و مقامات معنوى و روحى بلند است. او محدّث و فقيهى بزرگ است و كتاب‌هايى نيز تأليف نموده است.

علامه مجلسى از جمله بزرگانى است كه از جامعيت خاصى برخوردار بود و عمرى بسيار پر بركت داشت. او در عمر ۷۳ ساله خويش بيش از يک‌صد كتاب به زبان فارسى و عربى نوشت كه تنها يک عنوان آن بحار الأنوار است با ۱۱۰ جلد و عنوان ديگر مرآة العقول با ۲۶ جلد.

علامه مجلسى در سال ‏۱۰۹۸ه .ق از سوى شاه سليمان صفوى به سمت شيخ الاسلامى اصفهان منسوب شد. شيخ الاسلام بالاترين و مهم‌ترين منصب دينى و اجرايى در آن عصر بود.

علامه محمد باقر مجلسى آن محقق پرکار و عالم نامدار، پس از عمرى پر برکت که سراسر وقف خدمتگزارى به علم و دین و دانش و فرهنگ در جهان اسلام گردید، عاقبت در سن ۷۳ سالگى و در آخرین روزهاى ماه مبارک رمضان سال ۱۱۱۱ ه.ق در شهر دانش پرور اصفهان، چشم از جهان فرو بست و به سراى باقى شتافت و آقا جمال خوانساری بر وی نماز گذارد. بعضی وفات او را در ۲۷ ماه رمضان سال ۱۱۱۰ می نویسند. قبر شریفش در مسجد جامع اصفهان کنار پدر بزرگوارش زیارتگاه مردم است.

پرسش ها:
تاریخ ولادت علامه محمدباقر مجلسی چه زمانی است؟
مهمترین تالیفات علامه مجلسی کدامند؟
علامه مجلسی در زمان کدام سلسه پادشاهی می‌زیسته است؟
محل وفات علامه محمدباقر مجلسی کجاست؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( مشهد ) با طرح سوال های مناسب :

 

محمد تقی بهار ملقب به ملک الشعرای بهار شاعر، ادیب، سیاستمدار و روزنامه‌نگار ایرانی است. وی در سال ۱۲۶۳ هجری شمسی در مشهد متولد شد. مقدمات و ادبیات فارسی را نزد پدر خود ملک الشعرای صبوری آموخت و برای تکمیل معلومات عربی و فارسی به محضر “ادیب نیشابوری” رفت. بعد از فوت پدر، ملک الشعرای دربار مظفرالدین شاه شد. وی شش دوره نمایندهٔ مجلس شد و سالها استاد دورهٔ دکتری ادبیات دانشسرای عالی و دانشکدهٔ ادبیات بود. به علت پیوستن به مشروطه‌طلبان و آزادی‌خواهان چند بار تبعید و زندانی شد که سالهای زندان و تبعید از پربهره‌ترین سالهای زندگی ادبی وی بوده است. بهار در روز دوم اردیبهشت ۱۳۳۰ هجری شمسی، در خانهٔ مسکونی خود در تهران زندگی را بدرود گفت و در شمیران در آرامگاه ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. ازمعروفترین آثار وی دیوان اشعار، سبک شناسی که در سه جلد در بارهٔ سبک نوشته‌های منثور فارسی نوشته شده، تاریخ احزاب سیاسی، تصحیح برخی از متون کهن مانند تاریخ سیستان و مجمل‌التواریخ و القصص، تاریخ بلعمی را می‌توان نام برد.

سوالات
1- ملک الشعرای بهار متولد چه قرنی و از چه شهری است؟
2- ملک الشعرای بهار در زمان کدام پادشاه به منصب ملک‌الشعرایی رسید ؟
3- ملک الشعرای بهار در چه سالی و کدام شهر دار فانی را وداع گفت ؟
4- معروفترین آثار ملک الشعرای بهار را نام ببرید ؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( خوزستان شوش ) با طرح سوال های مناسب :

 

مقدمه: قیصر امین پور یکی از شاعران معاصر ایرانی بود که علاوه بر شاعر نویسنده و مدرس دانشگاه هم بود و یکی از تأثیرگذارترین شاعران مرد در دوره انقلاب اسلامی شمرده میشد.

بدنه: قیصر امین پور متولد ۲ اردیبهشت 1338 در روستای گتوند از توابع شهرستان شوش در در استان خوزستان است.

ایشان از قوم بختیاری بود در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد اما بعد از مدتی از دانشگاه انصراف داد و دوباره در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ادبیات به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا ادامه داد.

اولین مجموعه شعر خود را در سال ۱۳۶۳ به نام در کوچه آفتاب منتشر کرد.

از آثار ایشان می توان به تنفس صبح، طوفان در پرانتز، به قول پرستو، بی بال پریدن و… اشاره کرد.

نتیجه: در نهایت ایشان در ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران به دلیل بیماری کلیه و قلب به رحمت ایزدی پیوست.

روحشان شاد و یادشان ماندگار

سوالات
1- قیصر امین پور متولد چه سالی و از چه شهری است؟
2- اولین کتاب قیصر امین پور چه نام داشت؟
3- چند مورد از آثار قیصر امین پور را ذکر کنید؟

4- قیصر امین پور در سال 1363در چه رشته ای به دانشگاه رفت ؟ و تا چه مقطعی ادامه داد؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( کرمان ) با طرح سوال های مناسب :

 

کمال الدین ابوالعطاء محمود بن علی بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی از مشاهیر شعرا و عرفای قرن هفتم هجری است. وی در سال ۶۸۹ هجری قمری در کرمان متولد شد و در همانجا به تحصیل علوم و فنون متداول مشغول شد. سپس به سیر و سیاحت پرداخت، به زیارت کعبه رفت و بعدها نیز مدتی درتبریز و شیراز به سر برد. وی به غیر از دیوان قصاید و غزلیات، خمسهٔ نظامی گنجوی را نیز جواب داده است. او در سال ۷۵۳ هجری قمری در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت و در بالای تنگ الله اکبر شیراز به خاک سپرده شد.

سوالات
1- خواجوی کرمانی متولد چه قرنی و از چه شهری است؟
2- خواجوی کرمانی در چه رشته ای تحصیل کرده است ؟
3- خواجوی کرمانی در چه سالی و کدام شهر دار فانی را وداع گفت ؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( تبریز ) با طرح سوال های مناسب :

 

زندگی نامه شهریار
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ی 11 دی 1285 – درگذشت 27 شهریور 1367) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی، شعر سروده است.

سید محمدحسین بهجت تبریزی، شاعر نامدار ایرانی در 11 دی ماه سال 1285 در خانواده ای اهل ادب در روستای خُشگِناب بستان‌آباد شهر تبریز به دنیا آمد. نام پدر او حاج میرآقا خشکنابی و مادر او خانم ننه نام داشت. پدر شهریار، در تبریز وکیل و اهل ادب و مادرش خانه دار بود.

تولد شهریار متقارن انقلاب مشروطیت بود، سید محمد حسین دارای پنج برادر و هفت خواهر بود.

مادر و پدرش و سپس مرحوم امیر خیزی از نخستین مربیان او بودند که قرائت قرآن، ترسل و نصاب و گلستان سعدی و حافظ را به او آموختند. او پس از آشنایی با دیوان حافظ با شعر و ادبیات آشنا شد.

محمدحسین تحصیلات کلاسیک خود را در مدرسه متحده و سیکل را در مدرسه فردوسی تبریز به پایان رساند و در سال 1300 برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و در تهران تحصیلات متوسطه را در دارالفنون گذراند و سپس در سال 1303 شمسی وارد مدرسه طب شد.

سوالات
1- شهریار متولد چه سالی و از چه شهری است؟
2- شهریار به چه زبان هایی شعر سروده است ؟
3- تولد شهریار با چه رویدادی متقارن بود؟
4- مراحل تحصیل شهریار را بنویسید؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( اصفهان ) با طرح سوال های مناسب :

 

زندگی نامه صائب تبریزی
میرزا محمد علی صائب تبریزی از شاعران عهد صفویه است که در حدود سال ۱۰۰۰ هجری قمری در اصفهان (و به روایتی در تبریز) زاده شد. در جوانی مانند اکثر شعرای آن زمان به هندوستان رفت و از مقربین دربار شاه جهان شد. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری به کشمیر رفت و از آنجا به ایران بازگشت و به منصب ملک‌الشعرایی شاه عباس ثانی درآمد. در زمان پیری در باغ تکیه در اصفهان اقامت کرد و همواره عده‌ای از ارباب هنر گرد او جمع می‌شدند. وی در سال ۱۰۸۰ هجری قمری وفات یافت و در همین محل (باغ تکیه) در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شد.

سوالات
1- صائب تبریزی متولد چه قرنی و از چه شهری است؟
2- صائب تبریزی در زمان کدام پادشاه به منصب ملک‌الشعرایی رسید ؟
3- صائب تبریزی در چه سالی و کدام شهر دار فانی را وداع گفت ؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( کاشان ) با طرح سوال های مناسب :

 

سهراب سپهری از شاعران معاصر است که در 15 مهرماه 1307 در کاشان به دنیا آمد. پدرش «اسدالله» و مادرش «ماه جبین» نام داشت و هر دو اهل هنر و شعر بودند.

سپهری دوره ابتدایی و دبیرستان را در کاشان به پایان رساند و پس از فارغ التحصیلی از دانشسرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان درآمد. سپس به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد.

سهراب در زمینه شعر، آثار ارزشمندی را پدیدآورد. شعرهایش بسیار لطیف و پر از احساس و عاطفه است. مجموعه شعر «هشت کتاب»، اثر معروف اوست.

وی به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین سفر کرد. سپهری، اردیبهشت 1359 در تهران درگذشت ، آرامگاهش در اردهال کاشان است.

پرسش ها:

1) در چه تاریخی و در چه مکانی به دنیا آمده است؟
2) تحصیلات دوره های مختلف وی در کجا و چگونه بوده است؟
3) علایق وی چه بوده و آثار وی دارای چه ویژگی هایی است؟
4) در چه تاریخی از دنیا رفت و محل آرامگاه او کجاست؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( تبریز ) با طرح سوال های مناسب :

 

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی در تاریخ 25 اسفند 1285 شمسی برابر با 17 مارس 1907 میلادی در شهر تبریز به دنیا آمد. پدرش یوسف اعتصامی آشتیانی (اعتصام الملک) از رجال نامی و نویسندگان و مترجمان مشهور اواخر دوره قاجار بود و در آن زمان ماهنامه ادبی «بهار» را منتشر می کرد. مادرش اختر فتوحی فرزند میرزا عبدالحسین ملقب به مُقدّم العِداله و متخلص به “شوری” از واپسین شاعران دوره قاجار، اهل تبریز و آذربایجانی بود.

وی تنها دختر خانواده بود و چهار برادر داشت. در سال 1291 در حالی که کودکی بیش نبود با خانواده خود به تهران آمد. از این رو پروین از کودکی با مشروطه خواهان و چهره های فرهنگی آشنا شد و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. در دوران کودکی، زبان های فارسی و عربی را زیر نظر معلمان خصوصی در منزل آموخت. او پایان نامه تحصیلی خود را از مدرسه آمریکایی تهران گرفت و در همانجا شروع به تدریس کرد.

در تاریخ 19 تیر ماه 1313 با پسر عموی پدرش فضل الله همایون فال ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد خود، ازدواج کرد و به شهر کرمانشاه خانه شوهرش رفت. پیوند زناشویی وی با پسر عمویش که رئیس شهربانی کرمانشاه بود و اخلاقی نظامی داشت و با روحیات شاعرانه پروین سازگار نبود بیش از دو و نیم ماه دوام نداشت.

وی پس از جدایی از همسرش، مدتی کتابدار کتابخانه دانشسرای عالی بود. دیوان اشعار وی بالغ بر 2500 بیت است. وی در پانزدهم فروردین 1320 شمسی به علت ابتلا به حصبه درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در شهر قم، در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.

سوالات طرح شده درباره زندگی نامه پروین اعتصامی :
1) پروین اعتصامی متولد چه سالی و از چه شهری است؟
2) پروین اعتصامی با چه کسی و در چه تاریخی ازدواج است؟
3) پروین اعتصامی به چه دلیلی و در چه در تاریخی درگذشت؟ و در کجا به خاک سپرده شد؟
4) بیت های دیوان اشعار پروین اعتصامی چه تعدادی است؟

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر ( شیراز ) با طرح سوال های مناسب :

 

سعدی : مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او “سعدی” است که از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته شده است. وی احتمالاً بین سالهای ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری زاده شده است. در جوانی به مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد رفت و به تحصیل ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت پرداخت. سپس به شام و مراکش و حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تألیف شاهکارهای خود دست یازید. وی در سال ۶۵۵ سعدی‌نامه یا بوستان را به نظم درآورد و در سال بعد (۶۵۶) گلستان را تألیف کرد. علاوه بر اینها قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات و مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه را در کلیات وی جمع کرده‌اند. وی بین سالهای ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

حافظ : خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی متخلص به “حافظ”، غزلسرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی است. وی حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در محفل درس استادان زمان فراگرفت و در علوم ادبی عصر پایه‌ای رفیع یافت. خاصه در علوم فقهی و الهی تأمل بسیار کرد و قرآن را با چهارده روایت مختلف از بر داشت. “گوته” دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی دیوان شرقی خود را به نام او و با کسب الهام از افکار وی تدوین کرد. دیوان اشعار او شامل غزلیات، چند قصیده، چند مثنوی، قطعات و رباعیات است. وی به سال ۷۹۲ هجری قمری در شیراز درگذشت. آرامگاه او در حافظیهٔ شیراز زیارتگاه صاحبنظران و عاشقان شعر و ادب پارسی است.

 

زندگی نامه یکی از بزرگان شهر (  تبریز ) با طرح سوال های مناسب :

 

ستارخان با نام اصلی ستارخان قره‌داغی از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی است. وی با ایستادگی در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز جانفشانی‌های بسیاری کرد.

ستار قره‌داغی سومین پسر حاج حسن قره‌داغی در ۲۸ مهر ۱۲۴۵ خورشیدی (۲۰ اکتبر ۱۸۶۶ میلادی) در روستای بیشک ورزقان در آذربایجان به دنیا آمد. وی در مقابل قشون عظیم محمدعلی‌شاه پس از به توپ بستنمجلس شورای ملی و تعطیلی آن که برای طرد و دستگیر کردن مشروطه‌خواهان تبریز به آذربایجان گسیل شده بود، ایستادگی کرد و بنای مقاومت گذارد.

ستارخان مردم را بر ضد اردوی دولتی فراخواند و خود رهبری آن را بر عهده گرفت و به همراه سایر مجاهدان و باقرخان -سالار ملی- مدت یک سال در برابر قوای دولتی ایستادگی کرد و نگذاشت تبریز به دست طرفداران محمدعلی‌شاه بیفتد. اختلاف او با شاهان قاجار و اعتراض به ظلم و ستم آنان، به زمان کودکی‌اش بر می‌گشت.

او به درستی و امانتداری در تبریز شهرت داشت به همین دلیل مالکان، حفاظت از اموال خود را به او می‌سپردند. او هیچ‌گاه درس نخواند و سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما هوش آمیخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگی و اعتقادات مذهبی و وطن دوستی‌اش، او را به سردار ملی تبدیل کرد.

با شروع انقلاب مشروطه علیه محمدعلی شاه در تهران و گسترش آن در سراسر کشور، شاه قاجار به مبارزه و سرکوب مشروطه‌خواهان پرداخت. مجاهدین و آزادی‌خواهان آذربایجانی و قفقازی، به فرماندهی ستارخان و باقرخان به حمایت از مشروطیت تهران قیام نمودند و در مقابل قوای ۳۵ تا ۴۰ هزار نفری اعزامی محمدعلی شاه و خوانین محلی به فرماندهی عین‌الدوله که برای سرکوبی قیام تبریز اعزام شده بودند به شدت مقاومت کردند و از تسلط آن‌ها به شهر ممانعت نمودند.

در روزهای پایانی اسفند ۱۲۸۸ ش، ستارخان و باقرخان در رأس فداییان مسلح خود عازم تهران شدند و در روز ۴ فروردین مورد استقبال دولت مشروطه‌خواه و مردم تهران قرار گرفتند. چندی بعد که مجلس شورای ملی دستور خلع سلاح در سراسر کشور را صادر کرد، ستارخان و باقرخان مصوبه مجلس را پذیرا شدند ولی چند روز بعد به تحریک عده‌ای از بدخواهان از پذیرش مصوبه مجلس سرباز زدند و وزارت کشور (به کمک بختیاریان) ناچار شد اسلحه‌ها را به زور از دست آن‌ها بگیرد.

بعدازظهر اول شعبان ۱۳۲۸ق قوای دولت مشروطه، که جمعاً سه هزار نفر می‌شدند به فرماندهی یپرم خانارمنی، یار قدیمی ستارخان در تبریز و رئیس نظمیه وقت، باغ اتابک را محاصره کردند و پس از چند بار پیغام، هجوم نظامیان به باغ صورت گرفت و جنگ بین قوای دولتی و مجاهدین آغاز گشت. در این جنگ قوای دولتی از چند عراده توپ و پانصد مسلسل شصت تیر استفاده کردند و به فاصله ۴ ساعت ۳۰۰ نفر از افراد حاضر در باغ کشته شدند. ستارخان راه پشت بام را در پیش گرفت، اما در مسیر پله‌ها در یکی از راهروهای عمارت تیری به پایش اصابت کرد و مجروح شد و قادر به حرکت نبود. اندکی بعد قوای دولتی او را دستگیر کردند و به منزل صمصام السلطنه بردند و خود و اتباعش ناچار به خلع سلاح شدند.

بعد از این وقایع، ستارخان خانه نشین شد و پزشکان حاذق برای مداوای پای او تمام تلاش خود را کردند، بر اثر اصابت گلوله هردواستخوان ساق پا شکسته بود و زخم دچار عفونت بود، دوبار پزشکان معالج (لقمان الدوله، حسین خان نظام الحکما، و دو پزشک خارجی) اقدام به عمل جراحی و تمیز کردن زخم نمودند و پس از مدتی شکستگی و زخم بهبودی نسبی پیدا کرد و با وجود کوتاهی پا می توانست با عصا راه برود. ستارخان پس از این واقعه نزدیک به چهار سال زندگی کرد و در تاریخ ۲۸ ذی الحجه ۱۳۳۲ه. ق (۲۵ آبان ۱۲۹۳ش/ ۱۶ نوامبر ۱۹۱۴م) در تهران درگذشت.

آرامگاه ستارخان در باغ طوطی در کنار حرم شاه عبدالعظیم شهر ری واقع است.

پرسش ها:
ستارخان در چه سالی و در کجا متولد شد؟
علت دادن لقب سردار ملی به ستارخان چه بود؟
ستارخان چگونه درگذشت و در کجا مدفون شد؟

 

پایان مجموعه

زندگی نامه یکی از بزرگان محل زندگی تان با طرح سوال مناسب صفحه 83 کتاب نگارش پایه هفتم

کاری از درس کده دات آی ار

 

شهر شما تو لیست نبود ؟ برای بقیه همشهریات که سالای آینده میخان این مطلبو ببینن بنویسش و از قسمت کامنتا برامون بفرستش تا به اسم خودت توی سایت اضافش کنیم

 

 

دیدگاه ها 5 دیدگاه
  1. یزدان
    در تاریخ 1401\/02\/13 :

    میشه از بروجرد هم بزارید

  2. احسان
    در تاریخ 1401\/02\/06 :

    خراسان رضوی فریمان

  3. ناشناس
    در تاریخ 1401\/02\/01 :

    شهرستان ملکان بخش لیلان

  4. sahar
    در تاریخ 1401\/01\/21 :

    چابهار میشه تا 12 امشب بزاری

  5. ادم
    در تاریخ 1400\/12\/02 :

    خوزستان ابادان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *