خانه » مطالب درسی » انشا و گسترش هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند صفحه 83 نگارش دهم

انشا و گسترش هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند صفحه 83 نگارش دهم

جواب گسترش مثل نویسی صفحه 83 درس پنجم نگارش دهم
5/5 - (1 امتیاز)

✅ گسترش ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند

 

روزی بود و روزگاری بود.پسر نوجوانی بود که هر زمان کسی از او می خواست کاری انجام دهد، در پی بازیگوشی می رفت و خلاف گفته دیگران رفتار می کرد. روزی همراه برادرانش برای چیدن محصولات باغشان رفت. او که حوصله کار کردن نداشت، یک باره متوجه کلاغی شد که روی شاخه های درختان باغ، جست و خیز می کرد و به این طرف و آن طرف می رفت.

او به دنبال کلاغ سیاه به راه افتاد و چون قصد داشت آن را با سنگ بزند. کلاغ از این شاخه به آن شاخه و از این دیوار به آن دیوار پرید. پسرک زمانی به خود آمد که به کلی از روستا و خانه ها دور شده بود و سر از خرابه ها در آورده بود. از آن روز هر کسی که از زیر کار در رود و شانه خالی کند به او می گویند: «هرکه در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند.»

 

✅ گسترش ضرب المثل هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند

 

مقدمه:

چشم به جهان که می گشائیم در می یابیم که باید الگویی را راه و روش خود قرار دهیم و دنباله ی آن مسیر زندگی خود را پیش بگیریم.

بدنه:

الگو و پیش رو قرار دادن، یکی از ویژگی های انسان است که راغب است همواره از رفتار و کردار او پیروی کند اما الگوی درست انتخاب کردن یکی از چالش های بزرگ او است. اگر در پی کبوتر پرواز کند به سمت احرام می کشد و اگر در پی کلاغ رود در خرابه منزل می کند. در این جا کلاغ اشاره به چه کسی دارد؟!

کلاغ به علت سیاه رویی اصولا خبردهنده ی مرگ و نشان شوم یا اتفاق بد بوده است و اینجا منظور افراد نادرست یا کسانی که تو را به اعماق دره ها می کشاند اشاره دارد. به طور مثال دزد تو را به سوی دزدی هدایت خواهد کرد یا دروغگو تو را به سمت فریب و حیله می کشاند، درست به مانند کلاغ که همیشه در خانه های خراب و عاری از سکنه لانه می سازد و مسکن می گزیند.

اگر تو نیز به دنبال او روی تو را نیز همراه خود می کشاند اما کبوترها اصولا در کنار مردم و همراه آنها در خیابان یا امامزاده ها زندگی می کنند.

 

نتیجه:

قبل از هر کار و یا تصمیمی باید همه ی جوانب را در نظر گرفته و با پرسش و سنجش و سبک و سنگین کردن افراد درست، الگویی را برای خود انتخاب کنیم تا مبادا راهمان کج شود و به ویرانه ختم شود.

 

جواب انشا و گسترش هر که در پی کلاغ رود در خرابه منزل کند صفحه 83 نگارش دهم

منبع : درس کده

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *