خانه » مطالب درسی » انشا و گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است صفحه 83 نگارش دهم

انشا و گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است صفحه 83 نگارش دهم

جواب گسترش مثل نویسی صفحه 83 درس پنجم نگارش دهم
5/5 - (1 امتیاز)

انشا و گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است صفحه 83 نگارش دهم

 

✅ گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است

 

در روزگاران قدیم مردی ساده و مظلوم زندگی می کرد. به دلیل اینکه او خیلی بی ریا و بی کلک بود همه او را مسخره می کردند و او را تحقیر می کردند. او همیشه بدون زیرکی و سیاست کار می کرد و همه از کار مرد نالان بودند و می گفتند این مرد با نداشتن سیاست و سود کم کار ما را خراب می کند.

او از حرف های مردم بسیار ناراحت می شد چون نمی خواست که کسی از او ناراحت شود و دوست داش همه از او راضی باشند و او نمی توانست ذات خود را تغییر دهد و با کلک و گران فروشی و تعریف الکی از اجناسش، وسایلش را به فروش برساند. از این قضیه چند وقتی گذشت و روزی مرد برای خرید گردو به مغازه ای نزدیکی مغازه خود رفت، مرد گردو فروش به همراه پسر جوانی در حال گفت و گو بود.

مرد گردو فروش همین که مرد را دید او را شناخت و به قصد اذیت کردن مرد با پسرک شروع به حرف زدن کرد و گفت: شنیدی در این نزدیکی مرد ساده و دست و پا چلفتی مغازه دارد و با ارزان فروشی قصد دارد که مشتری هایش را زیاد کند و کسب و کار ما کم شود.
مرد از حرف مرد گردو فروش بسیار ناراحت شد و چیزی نگفت و قیمت گردو ها را از مرد پرسید، مرد قیمت گردو ها را دو برابر قیمت اصلی گفت.

مرد ک از قیمت بسیار زیاد گردو ها تعجب کرده بود به مرد گردو فروش گفت اما تو خیلی گردو هایت را گران می دهی با اینکه گردو هایت هم درجه یک نیست… مرد گردو فروش عصبانی شد و گفت: تو می توانی نخری، قیمت گردو ها همین است… پسرک جوان رو به مرد ساده کرد و گفت: تو ساده و دل پاک هستی به همین دلیل بقیه به تو زور می گویند زیرا هر کس که جای تو بود سیاست به خرج می داد و این حرف را نمی زد.

نتیجه: هیچوقت از سادگی مردم سو استفاده نکنیم، مردمانی هستند که دل پاک و زبان نترسی دارند.

 

✅ گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است

 

مقدمه انشا :
انسانهای نترس قلب های صافی دارند و قلب های پاک به هر چیزی دست بزنند طلا می شود زیرا قلب های پاک یک ویژگی مهمی دارند به اسم صداقت.

 

تنه انشا :
قلب و دل های صاف و صادق سخن های شان رنگ و بوی حقیقت می دهد بوی راستی و بوی انسانیت و درستی. متاسفانه بسیاری از افراد از این خصوصیت بی بهره هستند. منظورمان آن انسان هایی هستند که در ظاهر با شما مهربانی می کنند و انسانیت و دوستی خودشان را برای شما نشان میدهند ولی در ذات و درون خود از بدترین دشمنان شما دشمن تر هستند.همانهایی که با فریب و تظاهر سر شما کلاه میگذارند.دلیل این امر مشخص است زیرا آنها قلب و درون تاریکی دارند این نوع انسان ها کار هایشان معمولا با فریب پیش می رود. فریب و دروغی که دشمنی می آورد و بسیار خانمان سوز است.

در زمان های قدیم فردی صاف و ساده ای زندگی میکرد. وی همواره بدون هیچ نوع دغل بازی و دروغ کارهای خود را به پیش می‌برد مردم شهر به جای اینکه از این مرد تقدیر و تشکر کنند و از او حمایت کنند از این مرد گله می‌کردند چون او با انصاف و صداقت کار می‌کرد و کار و کاسبی بسیاری از افراد را کساد کرده بود. مرد مهربان هر بار که حرف های مردم را راجع به خودش می‌شنید بسیار ناراحت می‌شد چون قلب بسیار صاف و مهربانی داشت و نمی خواست کسی از دست او برنجد ولی از این رو هم نمی‌توانست در کار خود تخلف کند و با دروغ و نیرنگ اجناس خود را گرانتر از آنچه هستند بفروشد. مدتی از این موضوع گذشت و و مرد برای خرید عسل وارد مغازه عسل فروشی شد و مشاهده کرد که مرد عسل فروش با پیرمردی کهنسال که محاسنش سفید شده بود در حال گفت و گو بود. عسل فروش که مرد ساده لوح را شناخت قصد اذیت و آزار آن مرد را کرد. زمانی که مرد قیمت عسل را پرسید عسل فروش قیمت عسل را دو برابر قیمت واقعی گفت در حالیکه عسل کیفیت خوبی نداشت. مرد پاکدل بر اساس ساده لوحی خود بسیار متعجب شد و گفت : این اثر بسیار گرانقیمت است در حالی که قیمت واقعی این اثر بسیار کمتر از آن چیزی است که شما می گویید و کیفیت عسل بسیار پایین است. مرد عسل فروش که این حرف های مرد را شنید بسیار ناراحت و خشمگین شد. پیرمرد کنار عسل فروش که شاهد این جریان بود گفت تو بسیار ساده و صادق هستی زیرا هر کسی که به جای تو بود هیچ وقت این سخن را نمی گفت بنابر این دل که پاک است زبان بی باک است.

نتیجه گیری انشا :
قلب های مهربان و پاک جهان را بسیار قشنگ تر می بینند. زیاد سخت نمی گیرند و با دل و قلبی مهربان و ساده و لبی خندان و زندگی می‌کنند و از این زندگی خود نهایت لذت را میبرند

 

جواب انشا و گسترش ضرب المثل دل که پاک است زبان بی باک است صفحه 83 نگارش دهم

منبع : درس کده

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *