خانه » مطالب درسی » گام به گام درس 5 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 41 42 43 45 50 دفاعی نهم

گام به گام درس 5 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 41 42 43 45 50 دفاعی نهم

4.4/5 - (15 امتیاز)

در این مطلب از سایت برای شما کاربران عزیز  گام به گام و جواب سوالات درس 5 دفاعی پایه نهم را آماده و منتشر کرده ایم

 

گام به گام درس 5 دفاعی نهم

جواب سوالات درس 5 دفاعی نهم

نام درس : آشنایی با حماسه دفاع مقدس

 

فعالیت 1 صفحه 41 دفاعی نهم

 


درباره ترور شخصیت های انقلابی توسط منافقین کوردل به تحریک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، پرس و جو و تحقیق کنید و فهرست زیر را کامل کنید.


فهرست برخی از شهدای ترور:

نام و نام خانوادگی شخصیت ترور شده / مسئولیت او / محل و نحوه ترور

شهید مطهری / مسئول شورای انقلاب/  ترور توسط گروه فرقان
شهید بهشتی / حزب جمهوری اسلامی / انفجار در محل حزب
شهید احمدی روشن / دانشمند هسته ای / انفجار بمب
شهید شهریاری / دانشمند هسته ای/  انفجار بمب
شهید رجایی / در محل دفتر نخست وزیری
شهید باهنر / درمحل دفتر نخست وزیری

شهید کچویی   / عامل ترور : کاظم افجه ای / محل ترور : دادسرای انقلاب اسلامی

 

شهید آیت الله سید اسدالله مدنی /  عامل ترور : مجید نیکو / محل ترور : شهر دهخوارقان پس از نماز جمعه

شهید آیت الله سید عبدالکریم هاشمی نژاد /  عامل ترور : هادی علویان / محل ترور : شهر بوشهر

ترور شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب / عامل ترور : گوهر ادب آواز / محل ترور : در راه رفتن به نماز جمعه

ترور نافرجام آیت الله احسان بخش / عامل ترور : علی پور ابراهیمی / محل ترور :  پس از ترک نماز جمعه

ترور شهید آیت الله محمد صدوقی / عامل ترور : محمدرضا ابراهیم زاده / محل ترور : پس از ادای نماز جمعه ‌در حالی که جایگاه را ترک می‌کرد

ترور شهید آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی / عامل ترور : حسین خدا کرمی /محل ترور: نماز جمعه مسجد جامع کرمانشاه

ترور نافرجام آیت الله واعظ طبسی / عامل ترور : حسین بابایی

 

فعالیت 2 صفحه 42 دفاعی نهم

 


با استفاده از نقشه ، شهرهای اشغال شده کشور عزیزمان در آغاز جنگ تحمیلی را نام ببرید

نفت‌شهر، قصرشیرین، مهران، سومار، فکه، بستان، خرمشهر، هویزه، موسیان، نوسود و بیش از ۳۰۰۰ روستا

 

فعالیت 3 صفحه 43 دفاعی نهم

 


درباره نوجوان سیزده ساله خرمشهری، شهید بهنام محمدی گزارش مستند به همراه تصویر تهیه کنید و به صورت اسلاید در کلاس نمایش دهید. از منابع مختلف از جمله کتاب »خرمشهر در جنگ طولانی« استفاده کنید

 

نام و نام خانوادگی : بهنام محمدی

متولد : 12 بهمن 1345

شهادت : 28 مهر 1359

زندگی : بهنام در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به‌ دنیا آمد. ریزه بود و استخوانی اما فرز چابک بازیگوش و سرزبان دار.

شهریور 1359 شایعه حمله عراقی ها به خرمشهر قوت گرفته بود خیلی ها داشتند شهر را ترک می کردند کسی باور نمی کرد که خرمشهر به دست عراقی ها بیفتد اما جنگ واقعاً شروع شده بود بهنام که فقط 13 سال سن داشت، تصمیم گرفت بماند. او مردانه ایستاد.هم می جنگید هم به مردم کمک می کرد. بمباران که می شد می دوید و به مجروحین می رسید. او با همان جسم کوچک اما روح بزرگ و دل دریایی‌اش به قلب دشمن می‌زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد می‌رساند تا از شهر و دیار خود دفاع کند. بهنام چندین بار نیز به اسارت دشمن درآمد؛ اما هر بار با توسل به شیوه‌ای از دست آنان می گریخت.

برای فریب عراقی ها می زد زیر گریه و می گفت: “من دنبال مامانم می گردم گمش کردم” او با بهره گیری از توان و جسارت خود توانست اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن را به دست آورده و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد.

عراقی ها که فکر نمی کردند این نوجوان 13 ساله قصد شناسایی مواضع , تجهیزات و نفرات آنها را دارد , رهایش می کردند. یک بار که رفته بود شناسایی , عراقی ها گیرش انداختند و چند تا سیلی آبدار به او زدند جای دست سنگین مامور عراقی روی صورت بهنام مانده بود وقتی برگشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود هیچ چیز نمی گفت فقط به بچه ها اشاره کرد عراقی ها کجا هستند و بچه ها راه می افتادند. این شیر بچه شجاع و پرتلاش بختیاری در رساندن مهمات به رزمندگان اسلام بسیار تلاش می کرد. گاه آنقدر نارنجک و فشنگ به بند حمایل خود آویزان می‌کرد که به سختی می توانست راه برود.علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، به گونه ای که اینگونه سفارش کرده بود: از بچه‌ها می‌خواهم که نگذارند امام تنها بماند و خدای ناکرده احساس تنهایی بکند.

بهنام محمدی نوجوان 13-12 ساله‌ای بود که در تمام روزهای مقاومت از 31 شهریور تا 28 مهر 59 در خرمشهر ماند.

شهادت :

با تشدید جنگ و تنگ ترشدن حلقه محاصره خرمشهر , خمپاره ها امان شهر را بریده بودند. درگیری در خیابان آرش شدت گرفته بود مثل همیشه بهنام سر رسید اما نارحتی بچه ها دیگر تاثیری نداشت او کار خودش را می کرد کنار مدرسه امیر معزی (شهید آلبو غبیش) اوضاع خیلی سخت شده بود. ناگهان بچه ها متوجه شدند که بهنام گوشه ای افتاده است و از سر و سینه اش خون می جوشید پیراهن آبی و چهار خونه بهنام غرق خون شده بود و چند روز قبل از سقوط خرمشهر شیر بچه دلاور خوزستانی بالاخره در 1359/7/28 پر کشید.

این کبوتر خونین بال در قطعه شهدای کلگه شهرستان مسجد سلیمان شهر آبا و اجدادش مدفون است. در سال 1389 طی یک مراسم باشکوه و با شرکت مسئولان و مدیران استان خوزستان و هزاران نفر از اهالی شریف شهرستان مسجد سلیمان ، مزار مطهر این شهید بزرگ به قطعه شهدای گمنام در ورودی شهر مسجد سلیمان انتقال یافت.

بهنام محمدی نوجوان 13-12 ساله‌ای بود که در تمام روزهای مقاومت از 31 شهریور تا 28 مهر 59 در خرمشهر ماند. و به قول تمام بچه‌های خرمشهر باعث دلگرمی رزمنده‌ها بود. اینکه نوجوانی در آن سن و سال و با آن قد و قواره کوچک در شهری که بیشتر از اینکه بوی زندگی بدهد بوی مرگ و خون می‌دهد مانده، شاید امروز برای من و تو باور‌پذیر نباشد.

با خودم فکر می‌کنم چه می‌شود نوجوانی که تا قبل از 31 شهریور در کوچه با هم‌سن و سال‌های خود بازی می‌کرد و آماده شروع سال تحصیلی جدید می‌شد بعد از2 الی 3 هفته به مدافعی تبدیل می‌شود که بعد از رفتنش همه مدافعان بی‌تاب اند. بهنام نمونه و تصویری کامل از حماسه آفرینی رزمندگان اسلام است که به خلق تفکر و فرهنگى غنى منجر شد ، که می توان از آن به عنوان « فرهنگ مقاومت و پایدارى » یا « فرهنگ ایثار و شهادت » نام برد.

 

فعالیت 4 صفحه 45 دفاعی نهم

 


با مراجعه به منابع معتبر و مستند درباره عملیات های دوران دفاع مقدس ، جدولی مانند جدول زیر تهیه و کامل کنید. جدول خود را با ذکر منابع در انتهای آن، به دبیر مربوطه تحویل دهید. حداقل چهار ردیف عملیات بزرگ را فهرست کنید

 

1- کربلای 5 / اسفند ماه 1365 / یا زهرا / آزادی 15 کیلومتر از کشور

2- کربلای 4 / دی ماه 1365 / محمد رسول الله / شکست عملیات نظامی ایران

3- بدر / اسفندماه 1363 / یا فاطمه زهرا / مورد هدف بودن شهر های عراق بویژه بصره

4- بیت المقدس / مهر ماه 1360 / یا علی ابن ابی طالب / آزادسازی خرمشهر

 

فعالیت 5 صفحه 50 دفاعی نهم

 


از سه موضوع تحقیق زیر یکی را انتخاب و گزارش آن را به دبیر خود ارائه کنید.
الف) ما چگونه میتوانیم قدردان خون شهدا و ایثارگری جانبازان و آزادگان میهن خود باشیم؟
ب) اگر در بین اقوام و خویشان شما، همسایگان یا اهالی محل ایثارگری را میشناسید ( رزمنده دوران دفاع مقدس،خانواده معظم شهدا، آزاده ) با او مصاحبهای ترتیب دهید.
ج) تحقیقی از زندگینامه، آثار به جامانده و وصیت نامه یکی از شهدای روستا ، شهر یا محله خود تنظیم کنید.

 

تحقیق درباره موضوع الف کلیک کنید 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *