خانه » مطالب درسی » گام به گام درس 10 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 107 111 دفاعی نهم

گام به گام درس 10 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 107 111 دفاعی نهم

3.7/5 - (4 امتیاز)

در این مطلب از سایت برای شما کاربران عزیز گام به گام و جواب سوالات درس 10 دفاعی پایه نهم را آماده و منتشر کرده ایم

 

گام به گام درس 10 دفاعی نهم

جواب سوالات درس 10 دفاعی نهم

نام درس : پدافند غیر عامل

 

جواب صفحه 107 دفاعی نهم

جواب فعالیت 1 درس دهم دفاعی نهم

 


شما به عنوان یک نوجوان تا چه حدی آمادگی دارید که در زمان حمله دشمن ، از خود ، خانواده و دیگران دفاع کنید؟ به نظر شما چه کاری باید انجام داد؟

 


با توجه به آموزش های امدادی که دیده ام می توانم به مجروحان کمک کنم

در حال حاضر می توانیم با شرکت در کلاسهای نظامی ، امدادی و بالا بردن سطح علمی خود امادگی خود را برای حضور درجبه ها افزایش دهیم

 

 

جواب صفحه 107 دفاعی نهم

جواب فعالیت 2 درس دهم دفاعی نهم

 


پدافند غیر عامل را در سایر کشور ها بررسی کنید

 

پدافند غیر عامل در کشور آلمان

پس از آن که در جنگ جهانی دوم زیان های زیادی به بخش های مختلف کشور آلمان وارد شد .گسترش پدافند غیر عامل در برنامه های رسمی این کشور قرار گرفت .
در حال حاضر بسیاری از تاسیسات و ساختمان های این کشور به صورت دو منظوره احداث شده است. یه گونه ای که عالوه بر استفاده های متفاوت در شرایط عادی، در شرایط اضطراری به پناهگاه تبدیل می شود. از جمله این مراکز می توان به موارد زیر اشاره کرد که در این پناهگاه ها تامین نیاز های مردم پیش بینی شده است:

خطوط راه آهن زیر زمینی
ایستگاه ها ی مترو و پارکینگ ها ی ساختمان ها

 

پدافند غیر عامل در کشور سوئیس

در کشور سوئیس با وجود این که در جنگ جهانی بی طرف بوده و در حال حاضر هم کشوری امن محسوب میشود. ولی پدافند غیر عامل در این کشور به صورت جدی پی گیری میشود. در کشور سوئیس ساخت پناهگاه ها ی مقاوم در برابر انفجارات اتم ی مورد توجه قرار گرفته است. این پناهگاه ها دارای امکانات ضروری برای استفاده مردم در زمان اضطراری بوده و همه ی مردم میتوانند از آن استفاده کنند.

 

پدافند غیر عامل در کشور روسیه

در کشور روسیه توجه جدی به پدافند غیر عامل از سال ۱۹۶۰ میالدی شروع شده است. در این کشور ساخت پناهگاه ها ی ضد هسته ای و دو منظوره کردن بسیاری از مراکز و تاسیسات مانند
خطوط راه آهن زیر زمینی، ایستگاه ها ی مترو و پارکینگ های زیر زمینی از حدود ۵۰ سال قبل در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر در این کشور تعدادی از مراکز بازدید عمومی (مانند موزه ها ) در پناهگاه ها ی زیر زمینی قرار دارد.

پدافند غیر عامل در کشور چین

دیوار چین
ویل دورانت در کتاب تاریخ و تمدن چین آورده است که «شی هوانگ تی» مردی که به چین وحدت بخشید. یکی از نخستین کارها یش متصل کردن و کامل ساختن دیوارها ی دفاعی مجزایی بود. که از دیدگاه برای حفظ چین از اقوام بربری شمال ساخته شده بود. دیوار چین که هزار و پانصد مایل (۵/۲۴ کیلومتر) طول دارد و در نقاط مختلف آن دروازهها ی بزرگی به سبک آشوری تعبیه شده. عظیم ترین ساختمانی است که بشر تاکنون برپا داشته است. ولتر در عظمت آن میگوید: اهرام مصر در برابر آن چیزی جز توده های سست و بی اعتبار نیست.
در طی سالیان دراز مردان بی شماری در راه ساختن آن جان دادند و خیلیها در این خصوص میگویند: این دیوار  مایه انهدام یک نسل و نجات نسلها ی بسیار شده است.
این دیوار در جنگ بین چین و بربریان گرچه نتوانست از هجوم آنان به طور کامل جلوگیری کند، اما از شمار یورشهای آنها کاست. بربریان هون که راه خود را به چین مسدود یافتند به غرب روی آورده، به اروپا سرازیر شدند و به ایتالیا رسیدند و لذا دیوار چین موجب مصون ماندن چین و فرو افتادن روم گردید.

باید به این نکته اشاره نمود، تفکر ساخت و احداث دیوارها و خطوط و دژهای دفاعی از قدیم الایام به عنوان یک اقدام دفاعی با هدف سد کردن و ایجاد مانع در مسیر تهاجم دشمن و ممانعت از مواجه شدن با حمله های غافلگیرانه دشمن مورد توجه دولت و ملتهای مختلف بوده است که تاکنون نیز ادامه داشته است.

 

پدافند غیرعامل در کشور انگلستان

پدافند غیرعامل در انگلستان پیشینه ای قابل توجه دارد. ا ین کشور با موقعیت جزیره ای همواره از حملات خارجی احساس امنیت میکرده است. این احساس امنیت تا صبح روز ۱۶ دسامبر ۱۹۱۴ ادامه داشت. زمانی که ناوگان دریایی آلمان شهر اسکاربورگ در یورکشایر شمالی را به توپ بست و ۱۳۷ کشته بر جای گذاشت. شش روز بعد دو بمب مخرب در دریا انداخته شد و دو روز بعد نخستین حمله هوایی به خاک بریتانیا انجام گرفت. مقیاس حمله بعد از فرستادن بالون های بمب گذاری شده به لندن در ۳۱ می ۱۹۱۵ افزایش یافته و گسترده تر شد.
نخستین حمله هوایی به لندن توسط ۱۴ هواپیما صورت گرفت که در ۱۳ ژوئن ۱۹۱۷ تعداد ۱۱۸ بمب را بر سر پایتخت ریخته و باعث مرگ ۱۶۲ نفر و مجروح شدن ۴۲۶ نفر شد. این مقیاس از حمله و خسارات دیگر امکان نادیده گرفتن نداشتند

بنابراین ایجاد پناهگاهها و مکانها ی امن در شهرها در دستور کاربری قرار گرفت که این اقدامات بعدها با ایجاد کمیته و تصویب قانون اقدامات احتیاطی در برابر حمالت هوایی ( ARP ) در سال ۱۹۳۸ در این کشور ادامه یافت.
در جریان جنگ جهانی دوم نیز انگلستان از ایستگاه های مترو و معابر زیر زمین به عنوان پناهگاه استفاده کرد. در تابستان ۱۹۴۴ یک بار دیگر هیتلر حمالت انتقامی خود را به لندن توسط هواپیما های بدون سرنشین و موشکهای بالستیک علیه لندن از سر گرفت این امر باعث شد تا حمایت و اجماع عمومی بیشتری جهت ساخت و تداوم پناهگاه هایی مانند اندرسون و موریسون در دستور کار قرار گیرد

 

جواب صفحه 111 دفاعی نهم

جواب فعالیت 3 درس دهم دفاعی نهم

 


اگر شما ایمن سازی محل زندگیتان (شهر، شهرک، محله یا روستا) را برعهده بگیرید، چه اقداماتی انجام میدهید؟ ( به صورت جزئی با توجه به ویژگی های نمای محل زندگی بررسی کنید )

 

مقاوم سازی منازل جهت کم شدن حجم تخریب در برابر زلزله یا هر پیش آمد دیگر

ایجاد اماکن امن در محل

معرفی اماکن امن به همسایه ها

تشکیل گروه های امدادی

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *