خانه » مطالب درسی » گام به گام درس 8 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 72 78 79 85 86 88 93 95 دفاعی نهم

گام به گام درس 8 دفاعی نهم / جواب سوالات صفحه 72 78 79 85 86 88 93 95 دفاعی نهم

3.7/5 - (12 امتیاز)

در این مطلب از سایت برای شما کاربران عزیز گام به گام و جواب سوالات درس 8 دفاعی پایه نهم را آماده و منتشر کرده ایم

 

گام به گام درس 8 دفاعی نهم

جواب سوالات درس 8 دفاعی نهم

نام درس : نظام جمع و شیوه های رزم انفرادی

 

فعالیت 1 صفحه 72 دفاعی نهم :

 

در کارهای اجتماعی و زندگی فردی، نظم نقش عمده و تعیین کننده ای دارد. خداوند بزرگ وجود نظم در نظام آفرینش را مسئله مهمی به حساب آورده و در جای جای قرآن کریم مردم را به تفکر در نظم نظام آفرینش دعوت کرده است تا از این راه به وجود خداوند متعال پی ببرند.
امیرالمومنین علی (ع) در آخرین وصیت نامه خویش، بیش از هر چیز مردم را به رعایت نظم در کارها سفارش کرده اند.
با مشورت معلم و همکلاسی هایتان مواردی از توجه و سفارش به نظم را در آیات قرآن و کلام امیرالمومنین علی (ع) پیدا کنید و همینجا بنویسید.

 


1ــ توجه به نظم در آیات قرآن:

برای مثال در آیه شریفه ( إنا کل شیء خلقناه بقدر ) به معنای ما هر چیزی را به اندازه آفریدیم ، خداوند سبحان به نظم در آفرینش اشاره دارد.

 

 

2ــ سفارش به نظم در کلام امیرالمومنین علی :
امام علی (ع) میفرمایند: شما را ( ای حسن و حسین ) و همه خانواده و فرزاندم و هر کس را که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می کنم

نظم در تکوین،نظم در تشریع،نظم در روایات

سفارش نظم به فرزندانشان در پایان عمر: شما را به تقوای الهی و نظر در کارهایتان توصیه میکنم.

 

فعالیت 2 صفحه 78 دفاعی نهم :

 


با همراهی معلم درباره حالت دیگری از نظام جمع که در شکل نشان داده شده است، تحقیق کنید.

1ــ زیاد کردن فاصله به اندازه یک آرنج:


در این نظام جمع فقط افراد با فرد کنار دست خود به اندازه یک آرنج فاصله دارند.

 

2ــ زیاد کردن فاصله به اندازه یک دست:


در این حالت هر فرد با فرد کناری خود به اندازه یک دست فاصله دارد.

 

3ــ زیاد کردن فاصله به اندازه دو دست:


در این حالت نفر وسط به اندازه دو دست با نفر راست و چپ خود فاصله دارد

 

فعالیت 3 صفحه 79 دفاعی نهم :

 


دانش آموزان با سازماندهی منظم، این بخش از فعالیت را در محوطه مدرسه به صورت عملی و با همراهی معلم درس آمادگی دفاعی انجام میدهند.
1ــ اجرای فرمانهای حرکات نظام جمع با شمارش
برای اجرای فرمانهای حرکات نظام جمع با شمارش پس از ادای فرمان حرکت نظام جمع، فرمانده فرمان میدهد. بشمار ( یک ) کلیه نفرات ضمن اجرای جزء یکم با صدای بلند شمارش را تکرار میکنند.

با فرمان بشمار دو همه نفرات مجددًا ضمن اجرای جزء دوم فرمان شمارش را تکرار میکنند، مثلا فرمان ( به راست راست ) با شمارش فرمانده فرمان میدهد، به راست راست.

با شمارش بشمار یک کلیه نفرات ضمن گردش روی پاشنه پای راست و پنجه های پای چپ به کمک چرخش سریع شانه به اندازه 90درجه به سمت راست میچرخند (جزء یکم فرمان) و با صدای بلند و همزمان میگویند: ( یک) .

سپس فرمان داده میشود ( بشمار دو ) ، همه نفرات پس از مکس کوتاهی بدون آنکه پای چپ را خم کنند، از کوتاه ترین راه آن را به پای راست میچسبانند (جزء دوم فرمان) و همزمان می گویند: ( دو ).
2ــ اجرای فرمانهای نظام جمع بدون شمارش
اگر بخواهیم حرکات نظام جمع بدون شمارش توسط افراد انجام شود، پس از ادای فرمان حرکت نظام جمع؛ تمامی نفرات بدون تکرار شماره حرکت را اجرا میکنند؛ برای مثال در فرمان به چپ چپ، فرمانده فرمان میدهد:  ( به چپ چپ ) و کلیه نفرات جزء یکم و جزء دوم حرکت را بدون شمارش اجرا میکنند.

 


این فعالیت باید به صورت عملی و در حیاط مدرسه انجام گیرد

 

فعالیت 4 صفحه 85 دفاعی نهم :

 


با مشورت معلم و سایر منابع تحقیقاتی، درباره شیوه های دیگر جهت یابی بحث کنید.

 


1ــ تنه بریده شده درختان
اگر تنه درخت بریده شده را نگاه کنیم هر یک از دایره های تنه درخت نشان دهنده یک سال عمر درخت میباشد. درختی که به طور دائم آفتاب به تنه اش بتابد دایره های نشان دهنده عمر آن درخت ، در یک سمت به هم نزدیک تر شده و در سمت دیگر از هم دور خواهند بود. سمتی که به هم نزدیک ترند بیشتر شمال خواهد بود و سمتی که دایره هایش از هم دور اند جنوب خواهد بود.

2ــ شاخه برگ درختان و لانه مورچه ها

مورچه ها خاک لانه خود را به سمت شرق می ریزند تا هنگام روز بعنوان سایه بانی برایشان عمل کند. روش شاخه و برگ درختان خیلی قابل اطمینان نیست در نیمکره شمالی زمین جهت رو به جنوب در معرض آفتاب بیشتری است و تابش خورشید رشد شاخه ها و برگ ها را زیاد میکند.

3ــ آب شدن برف در دامنه کوه

در نیمکره شمالی زمین جهت رو به جنوب در معرض آفتاب بیشتری است. پس بنابراین برف کمتری در دامنه کوه ها باقی می ماند.

4ــ قبر های مسلمانان

مرده را طوری روی دست راست به سمت قبله می خوابانند. پس اگر شما طوری ایستاده باشید که نوشته های سنگ قبر را به درستی می خوانید سمت چپتان قبله است.

5 ــ محراب مساجد

محراب مساجد به طرف قبله است. وقتی جهت قبله را بدانیم جهت های دیگر مشخص می شوند . در کشور ما قبله به سمت جنوب غربی میباشد.

 

فعالیت 5 صفحه 86 دفاعی نهم :

 


1ــ با همراهی و نظارت معلم در حیاط مدرسه (فضایی که آفتاب گیر باشد)جهت یابی با شاخص و ساعت عقربه دار را به صورت عملی انجام دهید. همچنین جهت های اصلی و فرعی را مشخص کنید.

تذکر: از به کاربرد رنگ برای علامت گذاری کف حیاط مدرسه خودداری کنید.

 


می توان این کار را به صورت عملی در حیاط مدرسه انجام داد.

 


2ــ با تحقیق و همراهی معلم خود به وسیله سوزن و آهنربا قطب نما بسازید و در حیاط مدرسه جهت یابی را تمرین کنید.

 


برای درست کردن قطب نما به یک سنجاق آهنی و یک لیوان آب نیاز داریم. سنجاق باید سبک باشد تا روی آب شناور بماند. می توان از یک کاغذ یا برگ درخت در زیر آن استفاده کرد تا سنجاق به زیر آب فرو نرود. چنانچه سنجاقی که به کار می بریم مغناطیسی باشد دراین حالت آنرا روی آب قرار می دهیم و سنجاق می چرخد و برای ما راستای شمال و جنوب را نشان می دهد.

 

فعالیت 6 صفحه 88 دفاعی نهم :

 


با مشورت معلم و استفاده از دیگر منابع، راه های دیگر جهت یابی در شب را توضیح دهید.

 


1ــ مجموعه ستاره باد بادکی

حدود هفت -هشت ستاره در آسمان وجود دارد که به شکل بادبادک یا علامت سوال میباشند. این ستارگان نیز از شرق به غرب حرکت میکنند، و در همه حال دنباله بادبادکى آنها به طرف جنوب است.

2ــ مجموعه ستارگان خوشه پروین

دستهاى (حدود ده تا پانزده) ستاره، به شکل خوشه انگور، در یک جا مجتمع هستند که به آن مجموعه خوشه پروین میگویند. این ستارگان مانند خورشید از شرق به طرف غرب در حرکتند، ولى در همه حال دِم آنها به طرف مشرق است.

 

3ــ هلال ماه

در این روش باید بدانیم در نیمه اول ماه قمری هستیم یا نیمه دوم. به همین منظور ابتدا دو سر هلال ماه را بایک خط فرضی به یکدیگر وصل می کنیم اگر شکلی شبیه حرف p شد نیمه اول، و سمت برجسته جهت مغرب را نشان می دهد و اگر شکل شبیه به q در نیمه دوم ، و سمت برجسته جهت مشرق را نشان می دهد.

 

فعالیت 7 صفحه 93 دفاعی نهم

 


با مشورت معلم و استفاده از منابع دیگر، راه های دیگر تخمین مسافت را توضیح دهید.

1ــ تخمین مسافت با استفاده از دو چشم و انگشت اشاره

 

به وسیله یکی از انگشتان خود به هدفی که میخواهید تخمین مسافت بزنید ، نشانه روی کنید و یکی از چشمان خود را ببندید ، سپس آن چشمتان را که باز است ببندید و با چشم دیگرتان نگاه کنید ( در این حالت انگشت خود را روی هدف نمی بینید ، بلکه مقداری جابجا شده . مقداری که انگشتتان را جابجا می بینید تخمین زده ( تخمین مسافت در عرض ) و در عدد 10 ضرب کنید ، حاصل ضرب فاصله شما تا هدف بر حسب متر بدست می آید.

 

2ــ تخمین مسافت با کلاه نقابدار

بدین ترتیب که کلاه نقاب دار را بر سر گذاشته و بطرف منطقه مورد نظر ، لبه کلاه را با هدف مماس کرده،بدون اینکه سر بالا و پائین حرکت کند به طرف منطقه خودی عقب گرد می کنیم،حال در منطقه خودی لبه کلاه روی هر چیزی که قرار گرفت مشخص می کنیم و این فاصله را قدم شماری می کنیم .این فاصله بدست آمده تقریبًا مساوی با فاصله تا هدف اصلی است.

 

3ــ قدم شمار


ــ در زمین های صاف هر .. 125 قدم معمولی .. قدم معمولی مساوی 100 متر است .
ــ در زمین های سر بالایی هر … 130 قدم معمولی … قدم معمولی مساوی 100 متر است .
ــ در زمین های شیب و سرازیری هر … 120 قدم معمولی … قدم معمولی مساوی 100 متر است .

 

فعالیت 8 صفحه 95 دفاعی نهم

 


راهپیمایی تاکتیکی روزانه حرکت در زمینهای باز با انجام اقدامات ایمنی و تأمینی در روز به مسافت 4 کیلومتر.
* تمرین حرکات نظام جمع شامل ایستادن، از جلو نظام، خبردار، آزاد، به چپ چپ، به راست راست، عقب گرد و از راست نظام.
* جهتیابی در روز با استفاده از خورشید، شاخص یک متری، ساعت عقربهدار، درختان و سایر روشها به تشخیص معلم.
*تخمین مسافت در روز با استفاده از یگان صد متری، شکل ظاهری افراد و سایر روشها به تشخیص معلم.

 


این فعالیت باید به شکل عملی و درحیاط مدرسه انجام شود.

 

 

 

دیدگاه ها 4 دیدگاه
  1. نریمانی
    در تاریخ 1400\/12\/06 :

    سلام
    اگر ما مطلبی رو از این سایت خواستیم بنویسیم. میشه تغییرش داد؟ مثلا ویرگول گذاشت، چند کلمه و جمله رو حذف کرد و…

    می توانیم چیزی بنویسیم و بعد به دیگران نشان دهیم یا ارسال کنیم؟ باید منبع رو هم بگیم؟

    آیا مطالب این سایت منبع داره؟

    • admin
      در تاریخ 1400\/12\/17 :

      درود دوست عزیز برای استفاده شخصی نیازی به ذکر منبع نیست
      ولی برای انتشار عمومی باید منبع رو درس کده ذکر کنید

  2. نریمانی
    در تاریخ 1400\/11\/09 :

    سلام
    نوشتن فعالیت ها و پاسخ سوالات و تحقیق های کتب درسی و… از این سایت باید با ذکر منبع باشه؟

    • admin
      در تاریخ 1400\/11\/17 :

      خیر برای استفاده شخصی مشکلی نداره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *